Allmänna köpvillkor

1. Priser och kostnad
Varje produkt anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter som moms, frakt och total summa. Information om de betalningsalternativ vi erbjuder hittar Du här - Betalningsinformation (Länk öppnas i nytt fönster)

2. Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar enligt lagen för e-handel. I Ditt meddelande till oss måste det klart framgå att Du ångrar Dig och vill returnera Ditt tidigare köp. Ångerfristen börjar löpa från den dag Du som kund tog emot varan/varorna som har levererats från oss. Vid en returnering är Du skyldig att återleverera varan/varorna i oförändrat skick som när den levererades. Varan/varorna skall återsändas till oss i originalemballaget. Sändningen skall vara spårbar med sökbart sändningsnummer samt väl emballerat som när varan eller varorna skickades ut till Dig. Om varan/varor kommer bort i leveranshanteringen eller skadas på grund av otillräckligt skydd av emballage ogiltigförklaras ångerrätten. Varan/varorna som önskas bli returnerade skall levereras till oss innan återbetalning av den totala köpesumman påbörjas. Observera att endast produktens kostnad betalas tillbaka och inga eventuella fraktkostnader. Aktuell returkostnad vid återsändning till oss står Du som kund för.

3. Privat Policy
När Du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter inklusive leverans- och fakturaadress. I samband med Din beställning godkänner Du att vi lagrar Dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot Dig som kund. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om Dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan Du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

4. Leveranser
Aktuell fraktkostnad framgår i kassan vid slutförande av beställning. Leveranstiden anges på respektive produktsida. Normal leveranstid på våra lagervaror är 2-5 arbetsdagar. Om en vara har avvikande leveranstid står detta angivet vid respektive varas produktinformation. Övrig Information om de leveransalternativ vi erbjuder hittar Du här - Leveransinformation (länk öppnas i nytt fönster)

5. Ej uthämtade paket
Har Du som kund inte hämtat ut vara/varor som har levererats, returneras sändningen tillbaka till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig en samlad kostnad för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 250:-.

6. Returer
Returer sker på din egen bekostnad av Dig som kund, förutom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Har skada på sändningen uppstått vid transporten från oss till Dig som kund skall detta styrkas med notis från aktuellt transportbolag och med fördel, fotografier på mottaget skadat gods. Returer till oss ska skickas som direktpaket och inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till Dig, kontakta då vår kundtjänst.

7. Synliga transportskador på emballage
Om du som mottagare tar emot en eller flera sändningar med synliga emballageskador på, skall detta reklameras direkt hos paketombudet eller till chauffören om det gäller hemutkörning till bostadsadress. Det är viktigt att skador anmäls på plats och att ombudet eller chauffören stärker skadorna genom att lämna en signatur till dig som mottagare. Skadorna skall  dokumenteras på plats med underskrift och med fördel även bilder. Skadat gods som har hämtats ut från ett paketombud eller lämnats av en chaufför utan att den synliga skadan har anmälts på plats, kan inte reklameras i efterhand då detta inte godkänns inte av transportbolagen eller oss.

8. Återbetalningsskyldighet
Vi ska, om Du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad Du har betalat för varan (ej eventuell fraktkostnad) snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan/varorna. Du som kund står själv för returkostnaderna när du sänder tillbaka varan/varorna.

9. Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 sek inkl moms. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

10. Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

11. Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.